TESTET CITROËN ë-C3

Citroën har lansert ë-C3, som er en av Norges billigste, elektriske småbiler. Caroline og Håkon testet bilen og ble imponert.

Utvalget av elbiler vokser stadig. Nå har Citroën også lansert en modell som pusher prisen nedover – uten at det går på bekostning av utstyr. Nye ë-C3 blir omtalt som en av Norges billigste småbiler. Men selv om startprisen er på rett over 200.000 kroner, er den fortsatt europeisk og med Citroën sin velkjente komfort. Vi ble med Caroline Bjøreng (26) og Håkon Sundøen Brørby (27) da de testet bilen.

Car Seat Cover, Steering wheel, Center console, Luxury vehicle, Mercedes-Benz
Hatchback

Røff utenpå – myk inni

– Så fresh den er! Det er jo en mindre elbil, men likevel større enn jeg trodde på forhånd, utbryter Caroline når hun ser bilen første gang. Bilen de tester er lyseblå med hvitt tak.

– Den er litt røff. Vi har kjørt små elbiler før som gir lekebil-vibber, men denne ser jo ut som en liten SUV, legger Håkon til.

De slenger sekkene i bagasjerommet og setter seg inn. Turen skal gå til badstuene Pust i Sandvika utenfor Oslo.

– Den er veldig god å sitte i, kommenterer Caroline raskt.

– Og hvis du har en dårlig dag, kan du bare se på lappene her: Feel good. Be happy. Be cool, leser hun og peker på de røde tøylappene som er flere steder i bilen.

Komfortfjæring og -seter

Klasseledende innvendig plass

Rekkevidde opptil 320 km

Sporty og allsidig bil

Det aktive paret har akkurat flyttet til Oslo etter flere år i Stavanger. De bruker byen til å være sosiale eller dra på konserter, samtidig som de ofte reiser ut av sentrum for å gjøre ulike aktiviteter. Caroline er tidligere danser, mens Håkon nylig la opp som aktiv skøyteløper. I helgene drar de gjerne ut i marka på sykkel eller ski. De er derfor veldig positive til at ë-C3 kan ha takstativ og hengerfeste.

– Det er veldig smart. Da kan man jo også ha sykkelstativ. Jeg sykler mye på grusstier, og da er det greit å kunne kjøre til for eksempel Sørkedalen og begynne turen der, sier Håkon og legger til:

– Bilen virker veldig allsidig. Det er en fin bybil på grunn av størrelsen, men den passer også hvis man skal på hyttetur eller komme seg ut av byen.

Pause i hverdagen

Citroëns kjente fjæringer har tatt dem mykt over hullete landeveier.

– Jeg er glad i storbylivet, men det er også viktig for meg å komme meg ut i marka og få frisk luft og kjenne på den roen jeg får der, sier Caroline.

De har parkert på Kadettangen utenfor Sandvika. Det er minusgrader og et tynt lag med is langs land. Det hindrer dem ikke i å isbade.

– Du føler deg helt nyfødt etter badstue og isbading. Man våkner skikkelig. Vi har isbadet før, men det er lenge siden nå. Akkurat nå er det unntakstilstand hjemme med flytting og kaos, så det var deilig å gjøre noe annet, forteller Caroline.

Paret har nemlig akkurat kjøpt seg leilighet, noe som gjør at pris er viktig for dem når de skal vurdere bil.

Mye bil for pengene

Citroën ë-C3 har en startpris på 234.000, mens versjonen Caroline og Håkon tester, som heter Max, har full utstyrspakke. Da har du alt du trenger for 264.900.

– Etter å ha kjøpt leilighet er dette en sum som ikke er utenkelig å håndtere, sier Håkon.

De to er enige om at dette er en bil som dekker mange av deres behov. I tillegg får du mye for pengene.

– Jeg har familie i Hønefoss, og kommer fint dit tur retur uten å måtte lade, eller på turer med få ladestopp for å gå på ski eller randonee. Den er veldig anvendelig sånn sett. Vi har jo kjørt elbil lenge, men den forrige vi hadde klarte med skikkelig hjemlengsel rundt 10 mil, så jeg synes rekkevidden på denne er helt super, sier Håkon.

God å kjøre

Etter isbadingen kjører de ut på E18 og får testet bilen på litt større vei.

– Den er veldig behagelig å kjøre. Det er mange billige biler der man merker at de er kjipere å kjøre, men slik er det ikke med denne. Jeg liker formel 1-rattet og dashbordet er enkelt å følge med på, sier Håkon.

– Man føler at den er robust og at man blir passet godt på. Man sitter ganske høyt og har god oversikt, legger Caroline til.

De synes også størrelsen er fin for to voksne. Selv om bilen bare er 4,2 meter lang, oppleves den som romslig. Håkon på 1,90 har god plass til beina.

– Ja, det er jo god plass i baksetet også, så man kunne fint dratt fire voksne på en roadtrip med denne bilen, bemerker Caroline, før hun avslutter:

– En sporty liten bil for kvalitets- og prisbevisste mennesker.